سه شنبه ۰۱ آبان ۰۳

عفونت قارچی واژن چیست؟

۴ بازديد

عفونت های مخمری واژن، که به آن "عفونت های واژن کاندیدا" نیز می گویند، معمولا توسط قارچ کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. در طول زندگی، 75 درصد از زنان احتمالا حداقل یک عفونت کاندیدا واژینال دارند و تا 45 درصد به دو یا بیشتر مبتلا هستند. زنان در صورتی که بدنشان تحت استرس ناشی از رژیم غذایی نامناسب، کمبود خواب، بیماری یا زمانی که باردار هستند یا آنتی بیوتیک مصرف می کنند ، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های قارچی واژن هستند. زنان مبتلا به دیابت یا بیماری های سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند عفونت HIV نیز در معرض خطر بیشتری هستند.

برای مشاوره با دکتر خوب برای درمان عفونت زنان در تهران اینجا کلیک کنید.

 

علائم

علائم عفونت قارچی واژن عبارتند از:

  • خارش یا درد واژن
  • ترشحات ضخیم، سفید و پنیر مانند
  • ناراحتی "سوزش" در اطراف دهانه واژن، به خصوص اگر ادرار آن ناحیه را لمس کند
  • درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی.

تشخیص

پزشک بر اساس علائم شما به عفونت مشکوک خواهد شد. پزشک معاینه لگنی را برای بررسی التهاب و ترشحات سفید رنگ در واژن و اطراف دهانه واژن انجام می دهد. پزشک شما همچنین ممکن است نمونه ای از ترشحات واژن را برای معاینه سریع زیر میکروسکوپ در مطب بگیرد.

 

مدت زمان مورد انتظار

درمان مناسب تا 90 درصد از عفونت های قارچی واژن را در عرض 2 هفته یا کمتر، اغلب در عرض چند روز، درمان می کند. تعداد کمی از افراد دچار عفونت های مکرر خواهند شد. معمولاً این موارد با درمان مکرر بهبود می یابند. با این حال، بیمارانی که اپیزودهای تکراری و غیرقابل توضیح دارند باید برای دیابت یا HIV - 2 شرایطی که خطر ابتلا به واژینیت کاندیدا را افزایش می‌دهند، آزمایش شوند.

پیشگیری

برای کمک به جلوگیری از عفونت قارچی واژن، می توانید پیشنهادات زیر را امتحان کنید:

  • ناحیه تناسلی خارجی را تمیز و خشک نگه دارید.
  • از صابون های تحریک کننده (از جمله حمام حباب)، اسپری های واژینال و دوش ها خودداری کنید.
  • تامپون و نوار بهداشتی را مرتباً عوض کنید.
  • لباس زیر نخی گشاد (به جای نایلون) بپوشید که رطوبت را به دام نمی اندازد.
  • پس از شنا، به جای نشستن طولانی مدت در لباس حمام خیس، سریع لباس خشک خود را بپوشید.
  • آنتی بیوتیک ها را فقط در صورت تجویز پزشک مصرف کنید و هرگز آنها را بیشتر از دستور پزشک مصرف نکنید.
  • اگر دیابتی هستید، سعی کنید سطح قند خون خود را به شدت کنترل کنید.

درمان

ساده ترین و راحت ترین درمان عفونت کاندیدا واژینال، یک دوز تک دوز فلوکونازول خوراکی است ( Diflucan Oral، نسخه های عمومی). در زنان باردار نباید مصرف شود.

عفونت‌های قارچی واژن را می‌توان با داروهای ضد قارچ بدون نسخه یا نسخه‌ای که مستقیماً به‌صورت قرص، کرم، پماد یا شیاف وارد واژن می‌شوند، درمان کرد. این داروها عبارتند از بوتوکونازول ، کلوتریمازول ، میکونازول ، تیوکونازول و ترکونازول .

درمان شرکای جنسی معمولاً ضروری نیست، زیرا بیشتر عفونت‌های قارچی واژن از طریق جنسی منتقل نمی‌شوند. با این حال، اگر شریک جنسی مرد علائم بالانیت کاندیدا (قرمزی، تحریک و/یا خارش در نوک آلت تناسلی) را نشان دهد، ممکن است نیاز به درمان با کرم یا پماد ضد قارچ داشته باشد.

هر زنی که برای اولین بار علائم عفونت واژن را تجربه می کند باید به پزشک مراجعه کند. این مهم است که مطمئن شوید که ترشحات و ناراحتی واژن ناشی از قارچ است و نه عفونت های مقاربتی مانند سوزاک ، کلامیدیا یا تریکومونیازیس .

حدود 5 درصد از زنان مبتلا به عفونت قارچی واژن دچار کاندیدیازیس عود کننده ولوواژینال (RVVC) می شوند که به عنوان 4 یا بیشتر عفونت قارچی واژن در یک دوره 1 ساله تعریف می شود. اگرچه RVVC در زنان مبتلا به دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف شایع‌تر است، اکثر زنان مبتلا به RVVC هیچ بیماری زمینه‌ای ندارند که آنها را مستعد ابتلا به عفونت‌های مکرر کاندیدا کند.

متخصصان پزشکی به بررسی موثرترین راه برای درمان RVVC ادامه می دهند. یک درمان پیشنهادی 10 روز مصرف روزانه فلوکونازول خوراکی یا استفاده روزانه از یک ماده موضعی و به دنبال آن یک دوز فلوکونازول خوراکی یک بار در هفته به مدت شش ماه است. یک روش جایگزین استفاده از کرم کلوتریمازول دو بار در هفته به مدت شش ماه پس از دوره 10 روزه اولیه است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.