برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اشتباهات رایج طراحی وب که باید از آنها اجتناب کنید و راه حل های این مشکلات، به خواندن ادامه دهید. برای اطلاع از آخرین نکات و ترفندهای طراحی وب، در خبرنامه هفتگی درآمد (Revenue Weekly) مشترک شوید!
۱. ناوبری دشوار
اولین اشتباه طراحی وب که شرکتها مرتکب میشوند، ناوبری دشوار در سایت شماست. کاربران میخواهند اطلاعات را سریع و آسان پیدا کنند. اگر نتوانند اطلاعات را به سرعت پیدا کنند، بازدیدکنندگان سایت شما مدت زیادی در سایت شما نمیمانند.
اگر ناوبری شما نامنظم باشد، کاربران را از گشت و گذار در سایت شما منصرف میکند. ناوبری نامنظم، پیدا کردن صفحات مورد نیاز را برای افراد دشوار میکند. شما کاربران بیشتری را از صفحه خود بیرون خواهید کرد زیرا نمیتوانند اطلاعات را پیدا کنند.
ناوبری نامنظم، افراد را از تعامل با سایت شما باز میدارد. با سازماندهی نامنظم، ممکن است صفحات در مکانهای غیرمنتظرهای در منو قرار بگیرند یا صفحاتی از ساختار ناوبری شما حذف شوند. کاربران نمیتوانند صفحه مورد نظر خود را پیدا کنند و این موضوع میتواند برایشان بسیار آزاردهنده باشد.
ناوبری خوب باعث میشود سایت شما منظمتر به نظر برسد، مرور آن آسانتر باشد و مشتریان بالقوه را در سایت خود نگه دارد. در مورد اینکه چگونه کسی میتواند ناوبری بد خود را اصلاح کند، بحث کنید.
چگونه مشکل ناوبری را برطرف کنیم
اگر فکر میکنید وبسایت شما از ناوبری (navigation) دشواری رنج میبرد، میتوانید چند مرحله برای رفع مشکل انجام دهید:
- سلسله مراتب ناوبری خود را ترسیم کنید: نحوه پیمایش بازدیدکنندگان در سایت خود را برنامه ریزی کنید. صفحات اصلی سایت شما باید به نوعی از منوی ناوبری شما قابل دسترسی باشند.
- مطمئن شوید که بازدیدکنندگان شما میتوانند به راحتی به صفحه اصلی شما دسترسی پیدا کنند: بازدیدکنندگان شما باید بتوانند به صفحه اصلی شما برگردند، چه از طریق منوی ناوبری و چه از طریق لوگوی شرکت. مطمئن شوید که این ویژگیها را برای یک تجربه مرور آسان اضافه کردهاید.
- لینکهای خود را بررسی کنید: لینکهای سایت خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که همه آنها کار میکنند و به جایی که قرار است هدایت میشوند. بازدیدکنندگان وقتی روی لینکهای خراب کلیک میکنند، تعامل خود را از دست میدهند.
۲. انتخاب رنگ ضعیف
یکی از بدترین اشتباهاتی که یک شرکت میتواند در طراحی وبسایت مرتکب شود، انتخاب پالت رنگ وبسایت است.
رنگهای شما اولین چیزی هستند که بازدیدکنندگان سایت شما متوجه آن میشوند. برخی از شرکتها با استفاده از رنگهای زیاد اشتباه میکنند و بازدیدکنندگان خود را سردرگم میکنند.
رنگهای زیاد، سایت شما را گیجکننده میکنند و کاربران را در تشخیص محل جستجو دچار مشکل میکنند. از آنجایی که رنگها تأثیر زیادی بر هویت برند دارند، باید مطمئن شوید که رنگهای مناسبی را برای صفحه خود انتخاب میکنید.
چگونه انتخاب رنگ نامناسب را اصلاح کنیم
- تمرکز روی یک پالت رنگی محدود: طرح رنگی ایدهآل برای وبسایتها شامل حدود سه تا چهار رنگ است. تفکیک این رنگها باید شامل یک رنگ اصلی، یک تا دو رنگ مکمل و رنگ متن شما باشد. Zeta نمونه بارز این مورد است که روی طرح رنگی بنفش و صورتی برای وبسایت خود تمرکز دارد.
- رنگهایی را انتخاب کنید که منعکسکننده برند شما باشند: رنگهایی که انتخاب میکنید باید به شما در ایجاد شناخت برند کمک کنند. مردم انتخابهای رنگی شما را با برندتان مرتبط میدانند، مانند قرمز، سفید و آبی که با پپسی مرتبط هستند، بنابراین رنگهایی را انتخاب کنید که به بهترین شکل کسبوکار شما را منعکس کنند.
- روانشناسی رنگ را مطالعه کنید: هنگام انتخاب رنگ برای برند خود، حتماً روانشناسی پشت رنگهایتان را مطالعه کنید . رنگها باعث میشوند افراد احساسات خاصی را تجربه کنند یا به شیوهای خاص احساس کنند، بنابراین درک چگونگی تأثیر رنگها بر مخاطبانتان مهم است.
۳. عدم طراحی واکنشگرا
طراحی وب واکنشگرا برای موبایل بخش اساسی یک تجربه کاربری روان در اینترنت است. بیش از ۵۰٪ ترافیک اینترنت از طریق موبایل است ، با این حال بسیاری از کسبوکارها بهینهسازی سایتهای خود را برای کاربران موبایل نادیده میگیرند.
اگر وبسایت شما طراحی واکنشگرا نداشته باشد، تجربه خوبی برای افرادی که با تبلت و دستگاههای تلفن همراه در حال مرور سایت هستند، فراهم نخواهید کرد. آنها نسخه دسکتاپ سایت شما را در تلفن همراه مرور خواهند کرد که خواندن اطلاعات و پیمایش سایت شما را دشوار میکند.
چگونه مشکل طراحی واکنشگرا (ریسپانسیو) را برطرف کنیم؟
- از ابزارهای واکنشگرا استفاده کنید: تست سازگاری با موبایل گوگل به شما کمک میکند تا ببینید آیا سایت شما با موبایل سازگار است یا نیاز به بررسی دارد. میتوانید از این به عنوان نقطه شروعی برای تعیین اینکه آیا سایت شما از قبل با موبایل سازگار است یا خیر، استفاده کنید.
- طراحی واکنشگرا را ادغام کنید: اگر از وبسایت وردپرس استفاده میکنید، میتوانید یک قالب واکنشگرا انتخاب کنید. در غیر این صورت، میتوانید این مراحل را دنبال کنید یا از یک آژانس طراحی وب مانند WebFX کمک بگیرید .
- عناصر واکنشگرا اضافه کنید: عناصر موجود در سایت شما مانند عکسها و بنرها باید بتوانند با دستگاههای تلفن همراه مقیاسبندی شوند. دکمهها و لینکها باید مقیاسبندی شوند تا کاربران بتوانند به راحتی در تلفن همراه به آنها دسترسی داشته باشند. MasterClass نمونهای عالی از یک سایت واکنشگرا برای موبایل است که طراحی و دکمههای خود را برای کاربران تلفن همراه مقیاسبندی میکند.
۴. زمان بارگذاری آهسته
داشتن یک وبسایت با سرعت بارگذاری پایین یکی دیگر از نمونههای طراحی وبسایت بد ماست. یک وبسایت با سرعت بارگذاری پایین، افراد را از ماندن در سایت شما منصرف میکند.
مردم میخواهند سریع به پاسخها برسند، و اگر صفحه شما خیلی دیر بارگذاری شود، به سایت دیگری میروند.
کاربران انتظار دارند که یک صفحه وب سایت ظرف دو ثانیه بارگیری شود . بنابراین، اگر سایت شما بیش از دو ثانیه طول میکشد تا بارگیری شود، باید سایت خود را برای عملکرد بهتر بهینه کنید.
چگونه زمان بارگذاری کند را برطرف کنیم
- از ابزارها و سرویسهای سرعت صفحه استفاده کنید: با آزمایش سرعت بارگذاری خود با ابزارهایی مانند Google PageSpeed شروع کنید . بسیاری از ابزارها پیشنهادهایی در مورد چگونگی افزایش سرعت صفحه شما ارائه میدهند. همچنین میتوانید در سرویسهای بهینهسازی سرعت صفحه سرمایهگذاری کنید تا سرعت سایت خود را بهبود بخشید.
- فشردهسازی عناصر سنگین در صفحه: یکی از دلایل اصلی کندی زمان بارگذاری، حجم بالای فایلهای عناصری مانند تصاویر، گیفها و ویدیوها است. میتوانید با فشردهسازی و تغییر اندازه این عناصر با ابزارهای فشردهسازی مانند Kraken.io ، سرعت سایت خود را افزایش دهید . دیسکورد عناصر زیادی در سایت خود دارد، اما به دلیل فشردهسازی، سرعت بارگذاری آن بالا است.
۵. عناصر بسیار زیاد
بعضی از سایتها اشتباه میکنند که هر اینچ را با چیزی پر میکنند، چه متن زیاد باشد و چه دیوارهایی از عکس. شلوغی بیش از حد یکی از رایجترین اشتباهات طراحی وبسایت است که باعث میشود کاربران به نتایج جستجو برگردند.
اگر عناصر زیادی در سایت خود داشته باشید، کاربران را قبل از اینکه بتوانند در مورد کسب و کار شما اطلاعاتی کسب کنند، از صفحه خارج خواهید کرد.
چگونه تعداد زیاد عناصر را اصلاح کنیم؟
- تعداد عناصر را کم کنید: بهترین طراحی وب ، مینیمالیستی است. کمی وقت بگذارید و تعداد عناصر سایت خود را به موارد ضروری کاهش دهید.
- سایت خود را سازماندهی کنید: ممکن است لازم باشد سایت خود را سازماندهی مجدد کنید تا به شما در اولویت بندی عناصر ضروری در سایتتان کمک کند. یک سایت نامنظم به راحتی می تواند با عناصر زیاد دچار مشکل شود.
- از فضای سفید استفاده کنید: فضای سفید به سایتها کمک میکند تا مرتبتر به نظر برسند و مرور سایت شما را برای افراد آسانتر میکند. این امر باعث میشود تجربه مرور بهتری داشته باشید و به مخاطبان شما اجازه میدهد اطلاعات را آسانتر بخوانند. فضای سفید از استفاده بیش از حد عناصر در سایت شما جلوگیری میکند و میتوانید ببینید که چگونه فضای سفید یک سایت را مرتب میکند، درست مانند Verk .
۶. دکمههای دعوت به اقدام (CTA) بیکیفیت
فراخوانهای اقدام (CTA) روشی هستند که شما افراد را به انجام کاری ترغیب میکنید. چه بخواهید در خبرنامه شما ثبتنام کنند، صفحه فیسبوک شما را دنبال کنند یا برای تعیین وقت ملاقات با شما تماس بگیرند، باید CTAهای جذابی داشته باشید.
برخی از اشتباهات رایج در مورد CTA ها عبارتند از:
- عدم استفاده از آنها در وب سایت شما
- عدم استفاده از CTA های قابل اجرا
- جذاب نکردن فراخوانهای عمل (CTA)
- استفاده نکردن از رنگی که دکمههای فراخوان عمل (CTA) شما را برجسته نشان دهد
- عدم نمایش قابل کلیک بودن دکمه فراخوان (CTA)
کاربران باید در مورد فعالیت کسب و کار شما شفاف باشند و سادهترین راه ممکن برای تبدیل آنها به مشتری با استفاده از دکمههای فراخوان عمل (CTA) شما وجود داشته باشد.
چگونه یک CTA بیروح را اصلاح کنیم؟
- از فراخوانهای عمل جذاب استفاده کنید: فراخوانهای عمل جذاب، قابل اجرا هستند. آنها دقیقاً به مخاطب شما میگویند که از او چه میخواهید. همچنین به مزایایی که مخاطب شما میتواند با عمل کردن به آنها به دست آورد، اشاره میکنند.
- با CTA های خود توجه را جلب کنید: CTA های شما باید چشم را به خود جلب کنند. این بدان معناست که آنها باید از بقیه محتوای شما متمایز باشند. مشابه موارد منوی ناوبری، CTA های خود را با استفاده از رنگ های متضاد و انیمیشن های شناور در صفحه برجسته کنید. Feals نمونه بسیار خوبی از این مورد است، جایی که آنها از یک دکمه صورتی تیره برای برجسته کردن طراحی صورتی روشن خود استفاده می کنند.
- CTA های خود را آزمایش کنید: CTA های خود را برنامه ریزی و آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای مخاطبان شما بهتر عمل می کند. نسخه های مختلفی از CTA های خود را تهیه کنید و آنها را به گروه های مختلف مخاطبان خود نشان دهید. آنچه را که آنها عملی و جذاب می دانند پیدا کنید.
۷. فونتهای دشوار برای خواندن
اگر به دنبال یک نمونه طراحی وبسایت بد برای اجتناب از آن هستید، فونتهای ناخوانا یکی از آنهاست.
انتخاب فونت سایت شما به اندازه انتخاب رنگ بندی آن اهمیت دارد. اگر فونت مناسبی انتخاب نکنید، مخاطبان شما قادر به خواندن اطلاعات شما نخواهند بود.
چهار اشتباه اصلی طراحی وب وجود دارد که مشاغل با فونتها مرتکب میشوند:
- خیلی کوچک/بزرگ: اگر اندازه فونت شما خیلی کوچک یا بزرگ باشد، مخاطبان شما نمیتوانند محتوای سایت شما را بخوانند.
- خواندن خیلی سخت است: به فونتهای تزئینی فکر کنید. ممکن است زیبا به نظر برسند، اما استفاده از آن سبک فونت برای کل صفحه متن، طاقتفرسا و خواندن آن دشوار است. مطمئن شوید که فونتهایی را انتخاب میکنید که واضح و خوانا باشند و مخاطب شما به راحتی بتواند آنها را بخواند.
- تعداد زیاد: هر کاری که انجام میدهید، بیش از سه فونت استفاده نکنید. اگر از فونتهای زیادی استفاده کنید، سایت شما نامنظم به نظر میرسد و طراحی منسجم به نظر نمیرسد. استفاده از فقط چند فونت به سایت شما کمک میکند تا تمیز و منظم باقی بماند.
- تضاد رنگ: رنگ فونت شما نیز مهم است. خواندن بعضی از رنگها معمولاً دشوار است، به خصوص رنگهای بسیار اشباع شده و وقتی با فونت کوچک جفت میشوند. رنگهای خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که خواندن آنها در پسزمینه دشوار نیست. در بیشتر موارد، رنگ مشکی عالی عمل میکند.
چگونه مشکل فونتهای ناخوانا را برطرف کنیم
- از اندازه مناسبی استفاده کنید: حداقل، فونت متن بدنه خود را بالای ۱۶ پوینت نگه دارید. هر چه کوچکتر باشد، برای خواندن روی صفحه نمایش خیلی کوچک خواهد بود. عنوانهای شما میتوانند چند پوینت بزرگتر باشند. اندازه عنوان شما باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا برجسته باشد.
- از فونتهای سنس سریف برای متن بدنه استفاده کنید: فونت متن بدنه شما باید با وب سازگار باشد . برای خوانا نگه داشتن متن بدنه، از فونت سنس سریف استفاده کنید که در دستگاهها و اندازههای مختلف به بهترین شکل نمایش داده میشود.
۸. دیوارهایی از متن
یکی از بدترین اشتباهات طراحی وبسایت که میتوانید مرتکب شوید، اضافه کردن دیوارهای متن به صفحهتان است. کاربران اطلاعات میخواهند، اما دیوارهای متن ترسناک و طاقتفرسا هستند.
کاربران اینترنت دوست دارند متن به راحتی قابل اسکن باشد، بنابراین اگر در صفحه شما با دیوارهای طولانی متن مواجه شوند، آنها را از سایت خود منصرف خواهید کرد.
برای اینکه کاربران در سایت شما بمانند و محتوای شما را بخوانند، باید قابل مرور و بررسی باشد.
چگونه دیوارهای متن را تعمیر کنیم
- از عنوانها استفاده کنید: عنوانهای مرتبط را در سراسر متن خود قرار دهید تا تجربه کاربری و قابلیت خزش سایت خود را بهبود بخشید.
- متن خود را تجزیه کنید: با تجزیه متن، متن خود را قابل اسکنتر کنید. برخی از راهها برای انجام این کار استفاده از عنوانها، نقاط گلولهای و لیستهای شمارهگذاری شده است. با این حال، بهترین راه این است که با کوتاه و مختصر نگه داشتن پاراگرافها، حداکثر سه جمله، از فضای سفید به طور کامل استفاده کنید.
- عناصر بصری اضافه کنید: گنجاندن تصاویر، ویدیوها و اینفوگرافیکها در متن، روش خوب دیگری برای ایجاد جلوه بصری از متن و افزایش میزان تعامل مخاطبان با آن است.
۹. طراحی ناقص وبسایت
طراحی وب ناقص باعث میشود سایت شما غیرقابل اعتماد به نظر برسد و باعث شود افراد از صفحه شما خارج شوند.
آنها میتوانند طراحی شما را شکسته و از هم پاشیده ببینند، به خصوص اگر متن به خوبی در اطراف تصاویر قرار نگرفته باشد، اگر سایت شما نامنظم به نظر برسد، یا اگر لینکها کار نکنند. بدون یک طراحی وبسایت کامل، کاربران از صفحه شما خارج میشوند.
چگونه یک طراحی وبسایت ناقص را اصلاح کنیم
- پیوندهای ناوبری خود را به صفحه صحیح تأیید کنید: بررسی کنید که پیوندهای ناوبری شما به صفحات مورد نظر شما مرتبط هستند و هرگونه پیوند خراب موجود در سایت خود را برطرف کنید.
- مطمئن شوید که تمام صفحات شما طراحی ثابتی دارند: طراحی صفحات سایت شما باید تا حدودی انسجام داشته باشد. بدون انسجام، صفحات شما آنطور که باید به نظر نمیرسند. طراحی ثابت همچنین باعث میشود صفحات شما در کل کاملتر به نظر برسند.
- از فضای سفید هدفمند استفاده کنید: قبلاً کمی در مورد این موضوع صحبت کردیم، اما نمیتوانیم به اندازه کافی بر اهمیت فضای سفید تأکید کنیم. فضای سفید یک عنصر طراحی است. باید به همان اندازه که عناصر صفحه شما توجه میکنند، به آن توجه شود. وقتی فضای سفید با هدف قرار داده شود، به راحتی به کل طراحی وب شما جلوه میدهد و آن را کامل جلوه میدهد.
- تأیید کنید که همه عناصر کار میکنند و در جای خود قرار دارند: حتماً صفحات خود را پس از انتشار بررسی کنید. اغلب عناصر موجود در صفحه شما آنطور که در نظر داشتید به نظر نمیرسند و ممکن است نیاز به کمی تغییر داشته باشند. مدتی وقت بگذارید تا مطمئن شوید که تصاویر شما به درستی نمایش داده میشوند و متن شما به خوبی سازماندهی شده است.
۱۰. سایت ناامن
با افزایش نگرانیها در مورد امنیت اطلاعات شخصی، وبسایت شما باید ایمن باشد. اگر وبسایت شما ایمن نباشد، افراد در مرور صفحات شما احساس راحتی نخواهند کرد و به نتایج جستجو برمیگردند.
وبسایتهای امن به ویژه برای سایتهای تجارت الکترونیک اهمیت دارند. احتمال خرید افراد از یک سایت ناامن کمتر است زیرا آنها در وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری خود احساس امنیت نمیکنند.
اما اگر از بازدیدکننده خود اطلاعاتی میخواهید، حتی نام و ایمیل او، سایت شما باید امن باشد تا مطمئن شوید که افراد آن اطلاعات را در اختیار شما قرار میدهند.
چگونه یک سایت ناامن را تعمیر کنیم
- سایت خود را ایمن کنید: اصلیترین کاری که باید برای ایمنسازی وبسایت خود انجام دهید، دریافت گواهینامه لایه سوکت امن (SSL) است که اطلاعات سایت شما را رمزگذاری میکند و به جای HTTP، HTTPها را قبل از نام دامنه شما اضافه میکند. مراحل متعددی وجود دارد که میتوانید برای ایمنسازی وبسایت خود برای مخاطبانتان انجام دهید.
۱۱. طراحی و محتوای وب قدیمی
برخی از وبسایتها اشتباه طراحی وبسایت بد را مرتکب میشوند و طراحی و محتوای قدیمی در سایت خود دارند.
طراحی قدیمی میتواند باعث شود سایت شما کمتر قابل اعتماد به نظر برسد و به مخاطبان شما میگوید که شما به اندازه کافی به سایت خود اهمیت نمیدهید تا با آخرین روندهای طراحی همگام باشید. اگر طراحی شما قدیمی باشد، مردم فکر میکنند محتوای شما نیز قدیمی است.
محتوای قدیمی همچنین میتواند اعتبار سایت شما را کاهش دهد، زیرا بازدیدکنندگان احساس میکنند که دیگر نمیتوانند به اطلاعات ارائه شده به دلیل قدیمی بودن آن اعتماد کنند.
وقتی بازدیدکنندگان ببینند محتوای شما چقدر قدیمی است، میتوانند برای جستجوی اطلاعات بهروزتر، از سایت شما خارج شوند.
چگونه یک وبسایت قدیمی را تعمیر کنیم